לאדולף שלום 1. הביטוי "כעת חיה" לפי כל מפרשי התנ"ך הן בבראשית (המלאכים לאברהם) והן במלכים (הנביא אלישע לשונמית) הוא לאחר תקופה ולא למחרת – יהיה אירוע משמח – הולדת בן בשני המקרים לאחר שנים רבות של עקרות. "חיה" הוא גם כינוי ל"יולדת" בעברית מקראית. אחרים מפרשים מלשון "חיים" - תחיו ותזכו לבן. בשום אופן לא למוות. 2. בהמשך השיר: מי ישקט, בת, ומי יטרף – ציטוט מתוך תפילת ראש השנה – גם כאן הכוונה לכל השנה הבאה ולא מיד למחרת. 3. ה"רוח" אינה תמיד שלילית, "רוח אלקים" היא במקרים רבים חיובית מאד. הנה ציטוט מהנביא ישעיהו שמנבא לנשים תקופה רעה מאד ואחריה רוח ממרום תביא להן את הגאולה. מאד דומה למה שקורה בשיר: ט נָשִׁים, שַׁאֲנַנּוֹת--קֹמְנָה, שְׁמַעְנָה קוֹלִי; בָּנוֹת, בֹּטְחוֹת--הַאְזֵנָּה, אִמְרָתִי. י יָמִים, עַל-שָׁנָה, תִּרְגַּזְנָה, בֹּטְחוֹת: כִּי כָּלָה בָצִיר, אֹסֶף בְּלִי יָבוֹא. יא חִרְדוּ, שַׁאֲנַנּוֹת, רְגָזָה, בֹּטְחוֹת; פְּשֹׁטָה וְעֹרָה, וַחֲגוֹרָה עַל-חֲלָצָיִם. יב עַל-שָׁדַיִם, סֹפְדִים; עַל-שְׂדֵי-חֶמֶד, עַל-גֶּפֶן פֹּרִיָּה. יג עַל אַדְמַת עַמִּי, קוֹץ שָׁמִיר תַּעֲלֶה: כִּי עַל-כָּל-בָּתֵּי מָשׂוֹשׂ, קִרְיָה עַלִּיזָה. יד כִּי-אַרְמוֹן נֻטָּשׁ, הֲמוֹן עִיר עֻזָּב; עֹפֶל וָבַחַן הָיָה בְעַד מְעָרוֹת, עַד-עוֹלָם--מְשׂוֹשׂ פְּרָאִים, מִרְעֵה עֲדָרִים. טו עַד-יֵעָרֶה עָלֵינוּ רוּחַ, מִמָּרוֹם; וְהָיָה מִדְבָּר לַכַּרְמֶל, וכרמל (וְהַכַּרְמֶל) לַיַּעַר יֵחָשֵׁב. טז וְשָׁכַן בַּמִּדְבָּר, מִשְׁפָּט; וּצְדָקָה, בַּכַּרְמֶל תֵּשֵׁב. יז וְהָיָה מַעֲשֵׂה הַצְּדָקָה, שָׁלוֹם; וַעֲבֹדַת, הַצְּדָקָה--הַשְׁקֵט וָבֶטַח, עַד-עוֹלָם. יח וְיָשַׁב עַמִּי, בִּנְוֵה שָׁלוֹם; וּבְמִשְׁכְּנוֹת, מִבְטַחִים, וּבִמְנוּחֹת, שַׁאֲנַנּוֹת. יט וּבָרַד, בְּרֶדֶת הַיָּעַר; וּבַשִּׁפְלָה, תִּשְׁפַּל הָעִיר. כ אַשְׁרֵיכֶם, זֹרְעֵי עַל-כָּל-מָיִם; מְשַׁלְּחֵי רֶגֶל-הַשּׁוֹר, וְהַחֲמוֹר. {ס} 4. "והלבין השער העוטר לרקה" – אומר שהרעיה תזכה להתבגר ולא תמות למחרת.
|