הפורום
הגב לנושא נושא: פרשנות לשיר מסביב למדורה
:
נוצר ע"י על 01 אפר 2012 17:31
לחלק אני מסכים אך יש כמה יוצאים מן הכלל, ואלה הם: 1) הרצון לתפוס בכל מחיר איזה מאורע ספציפי הנרמז בשיר. לדעתי זה מיותר. כמו בשירים רבים שלו על התקופה, אלתרמן מנסה ובדרך כלל מצליח לעצב את רוח התקופה באמצעות תיאור פרטים קטנים מתוך מציאות אפורה. במקביל הוא גם מראה כיצד הרוח הכללית וגודל השעה, מאצילים בחזרה על הפרטים הקטנים, האפורים כביכול, והופכים אותם לאגדה. כך יש לקרוא חלק גדול משירי עיר היונה, ובפרק ה' הארספואטי מתוך "ליל תמורה", אלתרמן אף מסביר לנו כיצד. כך גם יש לראות את הבית: "נעליים נוקשות, ילקוטים, סעודה של זיתים ופרי תומר וספלי אלומיניום קמוטים - - - מה נוסיף ונמנה מדברים פעוטים נוצרות אגדות, זה החומר" במובן זה שתי השורות המסיימות את הבית מעניקות לו היבט ארספואטי. גם בשיר "ליל חנייה", שכתבת עליו, אפשר למצוא את "החומר" הזה. 2) את השורות המסיימות ובעיקר את ה"בוכה" אני קורא כמעט הפוך משהוצע למעלה. לדעתי יש כאן בקשת סליחה מהפלמ"ח על הרגשנות כביכול של האומה (ובעיקר רגשנות המשורר הדובר בשמה) ביום חגו של הפלמ"ח. הפלמ"ח כידוע העלה על נס ערכים שונים לגמרי: השתקנות, החיספוס והחברהמניות. לקידות ובכי לא נותר שם הרבה מקום. אלתרמן, שנהג לבקר לא פעם באירועי ה "מסביב למדורה" של הפלמ"ח, שאותם הוא מתאר כאן, הקפיד תמיד להופיע שם בחליפה שחורה מרופטת כאילו כדי להדגיש את זרותו מול הברכיים והמרפקים החשופים. כאומר: אמנם ירדתי לשטח, אבל אני לא מתיימר להיות אחד משלכם. לכך אינני ראוי. זה היה היחס שלו לכל "איש מעשה". ולפלמ"ח, כמו לתנועה הקיבוצית (ראו: "חצרו של קיבוץ", עיר היונה) דאז הוא התיחס ממש בחרדת קודש, עם כל הביקורת שהיתה לו. 3) כמובן שגם את "בעצמם הם כותבים להם שיר" אני קורא כמחמאה שאין טהורה ממנה. לא מצאתי שם ולו שמץ של ביקורת.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: פרשנות לשיר מסביב למדורה
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1