הפורום
הגב לנושא נושא: מה זה יונה אצל אלתרמן
:
נוצר ע"י על 23 נוב 2012 18:43
חמוטל, חמוטל...("שיר היין", "עיר היונה", ע' 296) ((-;) שאלת שאלה לא קלה, אבל מאד מעניינת. כמו רבים, ושלא כמו רבים אחרים, גם אני לוקה קצת בפרנויה הפרשנית הנוטה לראות מאחורי כל עצם המופיע בשירת אלתרמן, איזה מוטיב עמוק תת קרקעי. לדעתי, אלתרמן עצמו, באמצעים אמנותיים שונים, גורם לכך לא פעם. ההקשר המוזר, הבלתי מתפענח, הסוריאליסטי, שבו מוצב העצם הנידון, מושך אליו את תשומת לב הקורא וזה זוקף את אוזניו בחשדנות: "למה לעזאזל הוא מתכוון כאן"? מטבע הדברים, כשסמל מסויים חוזר ומופיע מספר פעמים, הקורא חושד שיש לו משמעות קבועה ומנסה לפענח אותה. זה מה שקרה וקורה לקוראי אלתרמן ומפרשיו עם סט ידוע של עצמים, כגון: "האהובה", ה"אַת", "החמוטל", "העלמה","ההלך" או "עובר האורח", "הניגון", "הדרך", "הפונדק", "העיר" ועוד ועוד. אני בוחן את עצמי, מוצא ומדווח לכם שהתחושה המתקבלת אצל הקורא היא של החיים כמחזה תיאטרוני, ולפעמים גם של תמונה אחת מתוך מחזה. התמונה או המחזה שהם הסיטואציה השירית בשיר האלתרמני נחווים על ידי כמייצגים את הויית הקיום האנושי כולה ולכן לכל עצם בתמונה הזאת מתבקש תפקיד החורג מהשימוש היומיומי שלו, ומועמסת עליו משמעות עמוקה. מעין מטאפורת ענק או מערך מטאפורי (או מטונימי) הדורש את (= נושא דרשה על) הויית הקיום האנושי. כאן מתבקשת דוגמא כדי שלא לאבד את הקורא והדוגמא הקלאסית והמוכרת ביותר היא השיר הפותח את כוכבים בחוץ - "עוד חוזר הניגון". השיר מציג מעין תמונה תיאטרונית אחת: הֵלֶך הולך על במה מסתובבת (אלתרמן מצייר אותה במשיכת מכחול אחת בביטוי הפותח: "עוד חוזר" , ומחזק לאחר מכן ב "עוד נפקחת" וכו'), ועצמים שונים נפגשים לו או נשארים כמשאת נפש, בדרכו שאין לה סוף. הקורא חש בעוצמה רבה שהתמונה הזאת מייצגת את "החיים", או ליתר דיוק את מצבו של האדם. השיר הוא כל כך אפקטיבי, עד שלפעמים נדמה (לי לפחות) שהבמה הזאת מסתובבת שם ב"שירים שמכבר", עמוד 7 ((-;) כל הזמן. גם כשאני עסוק בעניינים אחרים. נדמה לי שבכל פעם שאפתח את הספר, או שהשיר יושמע ברדיו, או שאזכר בו באקראי, אראה שוב את עובר האורח צועד כך בדרך, מלטף איזו כבשה או איילת ומוסיף ללכת בידיים ריקות... כמובן שכבר שיערתי לא פעם מהי "כבשה" או מהי "איילת" בשיר, כי זה הרי מתבקש בתמונה כל כך סמלית, כל כך טעונה, כל-כך גנרית. למה שלא יוצג לנו שם איזה כלב? (מה שעגנון היה עושה אולי) מתבקשת השאלה, או חתול, או פרה, או אווז או חמור? למה דוקא כבשה ואיילת? מוכרחה להיות סיבה לכך. אחד הטריקים שבהם אלתרמן מעצים את האפקט הזה, במקומות שזה נראה לו חשוב, הוא תוספת ה"א הידיעה לפני העצם הנידון. בין בפועל ובין במשתמע. זה בולט במיוחד, כאשר אתה לא מצפה לה"א הידיעה, כמו במקרה של "החמוטל" ((-;). (עיר היונה, ע' 349) אך גם בלי זה התופעה נפוצה ביצירת אלתרמן, למשל בשירים ארספואטיים מובהקים כמו השיר "שדרות בגשם" (שירים שמכבר, ע' 49) המטפל בעצמים כגון: "העיר", "האבן", הברזל", "הזכוכית", "האש", "המים", "הבית", "הנתיב הרחב" וכו'. למותר לציין כי הח"מ קורא גם את "בתי הצוחקת", בשיר "שדרות בגשם", בתור "הבת", כלומר: עצם טעון משמעות סמלית, ולא איזו בת פרטית ו"רגילה" של המשורר. אבל זה כבר נושא לדיון אחר. יש לציין, כי כאשר התופעה מתעצמת בשירים ארספואטיים, נופל החשד הפרשני (שלי לפחות) על רצונו של המשורר לאפיין כך את שירתו. כביכול, רצונו של אלתרמן לאמר לנו: "ראה קורא יקר. כך אני כותב. כך יש לקרוא שיר שלי. החיים כאן בעולם הנגלה שלנו נראים לי כמעין חידה עמוקה שחדה לי איזו ישות טרנסצנדנטית, ואת החווייה האישית הזאת שלי, אני שר לך, הקורא". זו הסיבה שנדמה לך הקורא, שבשיר של אלתרמן כל בת היא "הבת", וכל הלך הוא "ההלך". נדמה שהוא עושה כל מאמץ כדי להעצים את התחושה הזאת. בין במודע ובין שלא במודע. נוסיף במאמר מוסגר: מי שיעשה אזנו כאפרכסת, יבחין באפקט הזה גם בשירי אלתרמן שאינם ליריים מובהקים. בשירים ופזמונים רבים שלו, מציץ מלמטה אופן ההסתכלות הזה שלו על העולם, וזה (בנוסף לוירטואוזיות הלשונית) נותן לשיריו נופך מיוחד, "אלתרמני", שלא תמיד אתה מבין מניין הוא בא. "אל נתיחס נא אל עצמנו/ בכובד ראש מופרז מדי.." ממליץ אלתרמן ב"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" שורה שבה הוא גוער בעצמו כביכול על אותה ה"א הידיעה, במעין תערובת אופיינית כל-כך של אירוניה ואיפכא מסתברא. אני מתפתה להביא כמה דוגמאות עסיסיות נוספות, ומתגבר על עצמי וסוגר סוגריים. הרי אין לדבר סוף... (המשך יבוא מיד)
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: מה זה יונה אצל אלתרמן
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1