הפורום
הגב לנושא נושא: טעות מעניינת
:
נוצר ע"י על 03 ספט 2012 02:49
"חצוי ומגיר עסיסו כפלח" פלח של תפוז לא מגיר שום עסיס – הוא שלם. פלח של רימון – חצי רימון שחתכו בסכין – כן מגיר עסיס רימונים. ריחיים עשויות אבן לטחינת תבואה עשויים מחלק תחתון קבוע – פלח תחתית, וחלק עליון שרוכב על התחתון ומסתובב – פלח רכב. אלה שני החצאים של ריחיים ומכן ההשלכה לחצי רימון – פלח רימון. ספר איוב פרק מא (טז) לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית רש"י איוב פרק מא פסוק טז יצוק כפלח תחתית - ...שמיוסד לבו וקבוע כפלח של ריחיים שנתון בתחתיתו של פלח רכב. שפלח רכב שלמעלה - הוא סובב ומתגלגל וטוחן, ושל מטה - אינו זז ממקומו כי קבוע הוא במקומו - הוא נקרא פלח, שנאמר (שופטים ט) ותשלך אשה אחת פלח רכב על ראש אבימלך. ואת שלמטה - קרוי פלח תחתית: ספר שיר השירים פרק ד (ג) ...כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ רש"י שיר השירים פרק ד פסוק ג רקתך - היא גובה הפנים ... ודומים לפלח חצי רמון בחוץ, שהוא אדום וסגלגל - הרי קילוס בנוי אשה. ספר שיר השירים פרק ח (ב) ... אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי: את הרימון חוצים בסכין – את אשכולות הענבים השלמים – מוחצים ללא סכין (לפי אלתרמן - מומלץ על העיניים) כפי שציין המרא דאתרא: " כאשכול הענב אל עיני את נמחצת" (ערב בפונדק...) ובנוסף ב"שיר שלשה אחים" פעמיים: "רק מחצת אלי האשכול האחד" "ונביא את אשכול הענב והמיית העצים בתכלת, כי אמרנו - אחינו עוצם את עיניו, ועיניו אהבו את אלה" הנה דוגמא לקומפרס של יין לעיניים: ספר בראשית פרק מט (יב) חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב רמב"ן על בראשית פרק מט פסוק יב (יב) חכלילי עינים אמרו המפרשים (רש"י, ראב"ע, והרד"ק) שהוא ענין אדמימות, שיתאדמו עיניו מרוב שתית יין, וכמוהו למי חכלילות עינים (משלי כג כט). והנראה בעיני שהוא הפוך, מן כחלת עיניך (יחזקאל כג מ), ונכפלה בו הלמ"ד כמנהג רבים והוא כענין מכחול העינים הידוע ומורגל בדברי רבותינו (כלים פי"ג מ"ב) וכן שמו בערבי "אל כחול" יאמר שהוא כחול העינים מן היין. כי כאשר אחרים כוחלים אותם בפוך שהוא ה"אל כחול", כן יכחול אותם הוא - ביין, וכמו שהאחרים מלבנים שיניהם בתמרוקים, כן ילבן אותם בחלב. והמשל - לרבוי היין והחלב בארצו. אולי היין משפר את איכות המבט להבנת המציאות ולראיית העתיד: "והנה נסתחררתי אליך", או – "ובחתוך הברק נחשפו לי הרחק הימים שנותרו בלעדי" ספר בראשית פרק ג (ה) כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע: (ו) וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל: (ז) וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת: פסיקתא רבתי פרשה מב רבי יהודה בר' אילעאי אומר: (פרי עץ הדעת טוב ורע) - ענבים היו. מדרש רבה בראשית פרשה יט פסקה ה (ה) ר' יוסי בר זמרא אמר שלושה דברים נאמרו באותו אילן: טוב למאכל, יפה לעיניים ומוסיף חכמה. ושלשתן נאמרו בפסוק אחד: ותרא האשה כי טוב - מכאן שהוא טוב, וכי תאוה הוא לעיניים - מכאן שהוא יפה לעיניים, ונחמד העץ להשכיל - מכאן שמוסיף חכמה. (1) מדרש רבה בראשית פרשה יט פסקה ה ותיקח מפריו ותאכל: אמר רבי איבו, סחטה ענבים ונתנה לו. בסיכום: קרוב לתקופת "כוכבים בחוץ" – התאים "תמחצו" עם הרמזים אחורה, רחוק משם – התאים יותר – "תמצאו" - תבחרו שורה, תמצאו חרוז בלי רמזים אחורה.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: טעות מעניינת
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1