הפורום
הגב לנושא נושא: מה נתן היה אומר ? אתמול בצוותא
:
נוצר ע"י על 24 אוג 2010 15:31
מה זה, סיגל, אנחנו לבד על התיק הזה? אבל מילא, שיהיה. ובכן: מופרך? לא. סביר ? גם זה לא כל-כך. וזו הסיבה שאני מעדיף טקסט כתוב על פני הרצאה פרונטלית, וגם אוהב את המונח "עותק קשיח". והמבין יבין. אילו זו היתה כוונתו של שביט (טשטוש כללי של נורמות, וכו') , היה עליו לבחור שיר אחר, ולא את ה"זמר" של שיר שמחת מעשה. כמות "כלי-ברזל" החגורים, ה"יתומים", ה "ערים נשרפות" וכו', שיש בשיר הזה, מקשה על פירושו כמדבר על שחיתות שלטונית וכו'. השורות: במשפט תבוא דרכנו ויוגד מתי שרינו ומתי, על אף צדקנו עשרה ליסטים היינו עוד יגיע ליל דיננו, דין החף והאשם. בבוא עת נאמר: הננו. רק עוד אין קורא בשם. מדברות על דרך כלשהי, שתעמוד למשפט בעתיד. (לדעתי, כאמור, למשפט ההיסטוריה. זו המשמעות של המילים: "בבוא עת") קשה לשער שעוזי שביט (קל וחומר: אלתרמן) היה קורא "דרך" למעשי שחיתות שלטונית וכו' . אבל לגבי "התערבות בית המשפט העליון" בשאלות ערכיות כמו גדר הבטחון, חקירות השב"כ וכו', זה בהחלט חלק מהעניין. בדיוק לשאלות כאלה התכוונתי גם אני, וזה גם מה שהבנתי משביט. התיקון שלי הוא בכך שמבחינתי, מקהלת האחים האלתרמנית דוברת גם בשם שופטי העליון. גם הם יעמדו למשפט ההיסטוריה, גם "דרכם תבוא במשפט". לכן, אף שבדרך מסויימת גם הפרשנות שלך נכונה, בכל זאת היא מחייבת את התיקון שהצעתי לדברי שביט. בקריאתי, אלתרמן מתאר מצב קיומי, שבו כל מעשה אנושי יכול להידרש ביותר מדרך אחת, אפילו זיופו של מסמך גלנט. ((-;) הייתי אומר שסוד האקטואליות של אלתרמן הוא בכך ששירתו עוסקת כמעט תמיד במצבים קיומיים. גם כשהוא מתאר את רסיס האבן, הוא לא שוכח שמשתקפות בו תולדות ההר, ולעתים קרובות מזכיר גם לקורא. כל דור שואל את השאלות בהם עוסק הזמר הנדון כאן לכל דור נדמה כאילו משפט ההיסטוריה נערך בהווה זהו מצב קיומי. "כי צדיק בדינו השלח אך תמיד בעברו שותת הוא משאיר כמו טעם מלח את דמעת החפים מחטא" (אלתרמן, "שירי מכות מצרים") המילה "תמיד" היא הנותנת כאן. וגם כאן: "כי ידענו תמיד, כי ידענו תמיד שלא שווא מקשטים אנו קרת כי עבור תעברי לצלילו של צמיד בקריה הבנויה לתפארת.." (אלתרמן, עיר היונה, "ערב רחוק") מדענים גדולים ממני יכולים לבדוק סטטיסטית מהו שיעור ההופעה של המילה "תמיד" ונרדפותיה (כמו "לעד" וכו'), בטקסטים של אלתרמן, ביחס לטקסט אקראי כלשהו. אני מנחש שימצא שיעור גבוה במיוחד. כן, גם בזה סוד גדולתו של המשורר, לא רק בפרוזודיה, בדימויים, במוסיקליות, בכושר ההמצאה - אלא גם בעל-זמניות שלו. פירוש הזמר שלנו כחוזה את מאורעות הימים האלה דוקא, עושה רדוקציה של השיר.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: מה נתן היה אומר ? אתמול בצוותא
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1