הפורום
הגב לנושא נושא: "את שומעת"
:
נוצר ע"י על 13 יונ 2011 12:39
על קבים אליך שירי מדדים הרעיון הבסיסי בשיר זה, כמו בשירים רבים ב"כוכבים בחוץ", הוא ההתנייה של קיום האהבה באי-מימושה. בקריאתי, זה עד כדי כך בולט, שלעתים אני מדמה לשמוע נימה אפולוגטית בדברי המשורר. הדובר מסביר כאן לאהובתו מדוע אין באפשרותו לממש את אהבתו לה. מעין "זה לא את, זה אני". כמובן, על פי סגנונו של אלתרמן, במיוחד בתקופת "כוכבים בחוץ" - הטיעון מלווה בהיפרבולות גועשות, כגון: "יפה עד בושה את", "איימה לי שמשך הקבועה לבלי שקוע", "לבוש לתפארת אצא מדעתי אל אורך הבוקע בשער" וכו'. כך גם יש לראות את הפראזה הנודעת: "אחכה לך כמו נעלייך", אין כאן אלא היפרבולה אלתרמנית טיפוסית. מבחינה תימטית, אלתרמן שר לנו כאן את האבסורד הקיומי הידוע והישן שעל פיו קיומה של כל תשוקה אנושית מותנה באי-מימושה. כל מימוש כרוך מיידית במותה של התשוקה. "אני מתפלל שתהיי שלי, רק למען אוכל אותך לשכוח". כך לגבי כל תשוקה, ולגבי התשוקה בה"א הידיעה, התשוקה לאהובה – קל וחומר. כהשלמה לרעיון זה, והמחשת קיומיותו, מציין אלתרמן כי יש רק מקום אחד שבו אפשר להיגאל מהאבסורד הזה, והוא – המוות. רבים משירי כוכבים בחוץ, וביחוד בפרקים א'+ ב' שלו, סובבים סביב אותו רעיון, ונציין כמה מהם: "חיוך ראשון", "בהר הדומיות", "אולי היד אותך", ועוד ועוד. את הרעיון הזה פיתח אלתרמן ביצירתו הבאה: "שמחת עניים", אך לקח אותו למחוזות אחרים, בהם ניסה להראות כי למרות אותו אבסורד – בכל זאת "לא הכל הבלים והבל", ולא נרחיב בזה. אפילו השם החידתי "שמחת עניים" מצביע על כך. לעניות דעתי, הדרך הקולעת ביותר לפרש את השם הזה מילולית היא כביטוי לאותו אבסורד. השמחה האמיתית, הגאולה האמיתית, יכולה לבוא (לעניים אנושיים שכמונו) רק עם המוות. התשוקה לנמענת של "על קביים" היא רק תת-קבוצה של התשוקות המקיימות את הכלל הזה. די לחזור לשיר הפתיחה של שמחת עניים, כדי לפקוח את עינינו לכך. השיר מתאר את שאיפתו הקיומית של העני אל השמחה, שאיפה שאורכה כאורך חייו. ("בלילה בלילה שדוד ונזוף/ חֲלָמָהּ על מצע הקש: חֲלוּמָה כנקם וכואבת כגוף וצחה ככבשת הרש") ואת טענתה של השמחה כי רק אחרי המוות יוכל להשיגה: ( "לא פקדתי ביתך, לא דרכתי גיתך/ רק אלך עם נושאי הארון" וכו'.) טענה המזכירה ביותר מדרך אחת, את דבריו של שומר הסף ב"לפני החוק" של קפקא. גם המשכו של שיר הפתיחה, המתאר את בלעדיותו של העני כמת בבעלותו על השמחה, ("בור ארד איתך, איש הארון", "גם צר אל יראני וחי" וכו') – מזכיר את דברי שומר הסף הלז, המשך זה הוא כבר פתיחת הדרך אל אותם מחוזות אחרים אליהם לקח אלתרמן את הרעיון הזה ב"שמחת עניים". ונשוב אל "על קביים" שלנו. ואל הבתים המסיימים אותו, שהולחנו כאמור. את שומעת. הרוח זרה וסתוית. אורח צועד אל ביתך שהחויר. אם ניצבת בחלון, או רקמת, או טוית, כבי את האור ושכבי. את נרדמת. ואני אכנס ואשב. לרצפה אשב להביט עליך. שותק ונכרי, בחדרך השלו, אחכה לך כמו נעלייך אז תקומי מוארת בנגה-אויבים, כי עבר בשנתך אלוהי. אז תקומי, ושני חלומות לא טובים יתקרבו לאיטם, יאחזוך בידם ויובילו אותך אלי. הסיטואציה השירית בשלושת הבתים האלה, ממחישה שוב את הדמיון וההקבלה ל"שמחת עניים". בדומה למצב בשמחת עניים בו מתרחשת התקשורת בין האוהבים במישור בלתי- ריאלי: כאשר האוהב הוא כבר מת, גם כאן, ב"על קביים",הפגישה בין האהובה לדובר, מתרחשת לא בעולם הפיזי הנגלה, אלא בתודעת האהובה, או בחלומה. רק לשם, לתוך חלום זה, מצליח האוהב (או מרשה לעצמו!) להיכנס. יש כאן מרבית האביזרים האלתרמניים הקבועים ליצירת אוירת החלום או המוות: רוח זרה וסתוית, אור חיוור, עמידה בחלון וכו'. גם הרקמה והטוייה הן פעולות קלאסיות של האהובה האלתרמנית המצפה והבלתי נגישה פיזית. זוהי התשובה לשאלתה של השואלת, למשל: כיצד יתכן שאחרי שנרדמה, "תקומי ושני חלומות לא טובים, יאחזוך בידם.." ברור שזה לא יתכן באופן פיזי. הכל כאן וירטואלי. פגישה פיזית ממש, לא תיתכן בין האוהבים האלה. שכן, היא תמית את האהבה הזאת באופן מיידי. הצירוף "ביתך שהחוויר" גם הוא, כאמור, אמצעי לרמוז או למותה הקרב או האפשרי של האהובה, או לאווירה הבלתי ריאלית, אוירת החלום שבה "אורח צועד אל ביתך". ובכל מקרה לסיטואציה הבלתי פיזית בעליל, שרק בה תיתכן פגישה בין האוהבים. יצויין כי אלתרמן מרבה לתאר בשיריו פגישות וירטואליות למהדרין, הבזקיות, כאלה, בין האוהב לאהובה. "כוכבים בחוץ" עשיר בדוגמאות כאלה, וליקטתי בעונג כמה מהן: "טוב שאת ליבנו, עוד ידך לוכדת/ אל תרחמיהו בעייפו לרוץ" (פגישה לאין קץ, שם) "יום אחד אפול עוד פצוע ראש לקטוף את חיוכנו זה מבין המרכבות" (שם, שם) "לא פעם באדים של חג בודד מאד, בהיות ראשי גוסס על השולחן, ראיתי – את יוצאת מן הזוית. כולם הלכו ואת נותרת בחשכה להקפיאני בידייך הקרות" (חיוך ראשון, שם) "אך פתאום את נוגעת כיד מבהיקה./ את פולחת כזכר נשכח/ הדממה שבלב, בין דפיקה לדפיקה,/ הדממה הזאת היא שלך" ("עוד אבוא", שם) "הן ידעתי – לשווא! את נושמת! את פה! / את בעומק חיי המתים אלייך" (בהר הדומיות, שם) "ואת רועדת לי כבבואה במים/ הרגע כה שביר. צֵל חֶשֶד יְנִיסוֹ" (תמצית הערב, שם) "אם גם אותך האיר בפנסו הערב,/ זה אות כי הוא רעב לנצח לראותך" (שם, שם) "שערי נפתחו עצלים/ הערב נרחב, שָלֵו./ היכנסי לאיטך. אצלי / ישמחו לקראתך בלב." (היאור, שם) ועוד ועוד. אין קץ לדרכים ולכשרון שבהם אלתרמן מבטא את מוטיב היסוד הזה. אגב, הצירוף "מוארת בנוגה – אויבים", מפתה מאד לזהות גם בו את הסיטואציה בשמחת עניים, שכן כידוע, בשמחת עניים מתוארת הרעייה בתוך סיטואציית מצור מוקפת אוייבים נחושים. לדעתי ספק אם נכון לעשות את הזיהוי הזה.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: "את שומעת"
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1