פעם די מזמן קיבלתי לינק למין קליפ ביו-טיוב. משהו בצחוק כאילו, על העיר תל אביב זה מתחיל בשתיל קטן ותמים, סוג של קקטוס או צבר לא מזיק לכאורה, שנובט בפינת רחוב תל-אביבי מרופט, דרומי, פלורנטיני כזה, אבל מפעם. מהר מאד השתיל הזה מתחיל לגדול ומקבל צורה מפחידה. לנגד עיניך, תוך ה 2-3 דקות של הקליפ, הוא גדל, שולח פֹּארוֹת ומשתרג ומכסה את כל העיר בסבך מפלצתי של שלוחות ולועות משוננים ומרושעים, הנפערים כלפי מעלה, כאילו לא הספיקה להם העיר שכבר בלעו. הכל קורה בקצב מטורף לצלילי מוסיקה קצבית ומפליצה (כלומר מעוררת פלצות, אבל לא טעיתם, יש בזה גם איכות משנית של נפיחה, שעוד מגבירה את הפלצות, וחוזר חלילה), פס הקול נשמע לצופה התמים כמו מוסיקה צבאית של גייסות הצועדים בסך ולפי הקצב כובשים את העיר, אבל בעצם הצופה מבין שלא זו הכוונה. זה לא גירסא ישראלית של השיר "החומה", אתה מבין שיש כאן משהו אחר לגמרי, הרבה יותר גרוע. בצפייה ראשונה בקליפ, אחרי הוואו הראשון, אתה מרגיש אי-נוחות מסויימת, כי אתה לא רואה את הנמשל, אלא שברור לך, תחושה מְּפַכָּה בך, שכמו תמיד ביצירה טובה, אם רק תהיה סבלני ותפקח את העיניים והאוזניים, המציאות כבר תגיש לך את הנמשל על מגש של כסף. תכל'ס למה נזכרתי בזה? כי גם אלתרמן תיאר בכל מיני דרכים את העיר תל אביב, וגם הוא אהב את דרום העיר, וחשב שיש בו (נניח לרגע שדרום העיר זה זכר) משהו מאד בסיסי שמייצג את העיר תל אביב וגם "עיר" בכלל. אמנם מלמטה, אבל מייצג. זכורות לי גם כמה שורות וביטויים שלו. למשל "רוע ירקרק" או "תסיסת אורות וָחֶשֶד", או "רתיחת מטמון בקצף השחור", בשיר "ליל קיץ", שאפילו עכשיו כשאני כותב אותם מעוררים בי צמרמורת. אמנם צמרמורת נעימה, כי הרוחק האסתטי עושה את שלו. בכלל, צמרמורת זה דבר נעים, אם מעיינים בזה. התמונה המסיימת של הקליפ, כפי שתיארתי לעיל, היא ממש אנימציה של השורות הבאות: "..והרחק לגובה, בנהימה מורעבת עיר אשר עיניה זוהב מצופות מתאדה בזעם, בתימרות האבן של המגדלים והכיפות.." שזה גם הבית המסיים של השיר "ליל קיץ" יש לו עוד הרבה שורות כאלה, לאלתרמן, ביטויים ושירים, מאד יפים. שורות שבהן נדמה לך שהוא ראה שם גם רשע ומפלצתיות, אבל ברור שבעיניו לא זו היתה המהות בה"א הידיעה של העיר. כלומר: הוא ראה את המפלצת הזאת שרוב הזמן מסתתרת אי שם בתוך הביבים, אבל בניגוד ליוצר הקליפ הנ"ל, תמיד האמין (ה"פתי" הזה או "התם" בעיני עצמו) שסוף הטוב לנצח. ראה את האפשרות הרעה, אבל האמין בטובה. ואם לדקדק - האמין, באופן אקזיסטנציאליסטי קצת ברוח קאמי, לא ב"טוב" אלא ב-א-מ-ו-נ-ה בטוב. שרק בחסותה ( שוב: אם מעיינים בזה) הצמרמורת היא דבר נעים. "שמרי נפשך, הלא טובות צופן הערב ורק עוד אין לדעת ביד מי ואיך הלא הרוח שאיננה מדברת לא לחינם נוגעת בכתפך באור ירח וחשמל העיר מוארת. שמרי חייך, בינתך ,שמרי נפשך" כמובן שאתם צודקים, וגם ה"טעות" במילה מוארת (בפתיל הקודם) היתה יכולה להזכיר לי את כל זה. כי אפשר גם כאן לחשוב שהכוונה היתה למוערת, בעי"ן. הרי העיר מוערת בשיר משמר, ביותר מדרך אחת. ביותר ממשמעות אחת. אבל בשורה הזאת אלתרמן בחר לכתוב מוארת. הסתפק בדמיון הצלילי פלוס הביטויים הטעונים: "אור ירח" ו"אור חשמל", והשאיר לבטנו של הקורא את הפרשנות. לי זה מתאים. ולמי שמתעצל קצת, או שהבטן שלו תפוסה עכשיו בעיכול של מנה חומוס או צ'וריסוס או משהו כזה: הביטויים הללו טעונים למשל באור, אך גם בפוטנציאל של הערה, מהשינה בעיקר, אבל לא סתם, כי יש הרבה סוגים של שינה ממנה אלתרמן מנסה להעיר אותנו בשיריו. או שהן טעונות, הישויות האלה במתח בין סוגי האור שהן מקרינות, אור הירח למשל "מוער" (הופך לעירוני) באמצעות אור החשמל, ועוד ועוד. וכמובן שלא במקרה גם בשיר משמר המילה פתי (או פתייה ואפילו: פתייה מאמינה) מופיעה בקונוטציה חיובית. בעלת משמעות מתהפכת ומתוחכמת, אך בסופו של דבר חיובית: אמרי מנין לך,פתיה מאמינה שהחיים נוצרו לא ללמדנו דעת, כי אם נוצרו כדי ליטול את הבינה? אמרי ,כיצד? מדוע? מי אמר לך זאת? אמרי, מנין? מי גילה לך את הסוד?"
|