הפורום
הגב לנושא נושא: מה זה יונה אצל אלתרמן
:
נוצר ע"י על 25 נוב 2012 10:21
ולהלן החלק הזה במלואו: אתייחס בדיון זה למושג היונה בספר "עיר היונה", אך הדברים נוגעים גם ביצירות אחרות שלו, ובהמשך אתיחס גם לכך. כדוגמאות ראשונות בחרתי שני שירים מן החשובים והבולטים בקובץ עיר היונה: • שיר היין וה"זמר" שבעקבותיו • "שיר פותח", השיר הפותח את פרק א' "שירי עיר היונה" 1) זמר לשיר היין, האח השני, עיר היונה ע' 300 "את שירו דיבר אחינו ובלב שירו יונה עשרה אחים היינו ונוותר שמונה" אומר כאן אלתרמן (בהמשך): "ותהי נא שמחתכם מַרְהֶבֶת כחמוטל על סף אשרי האח שהיא האבן אשר לצואריו." כדי להבין קצת יותר יש לקרוא את כל השיר, ואי אפשר גם בלי השיר הקודם לו: "שיר היין". הרעיון המוביל בשיר זה הוא כי ביין טמון סוד גדול ועמוק, וכי היין עצמו הינו מעין נוזל חושף סודות. בנוסף, בליבו של "שיר היין", אלתרמן מספר לנו מהו הסוד אותו מצפין היין. את הסוד הגדול בחר אלתרמן לייצג בדמותה של חמוטל, שהיא מצד אחד זו שהוצפנה בתוך היין עוד כְּשֶדָרְכוּ אותו בגת (" צוחקת בו עוד בת הכפר היחפה ששצף לרגליה בגת") ומצד שני היא זו שמתגלה ללוגם לאחר שלגם מספיק כוסות ("מגעו השלישי את החושך יביא ובחושך תיאור חמוטל") אגב, חלק מהקוראים ייזכרו מן הסתם בדרך שבה בחר אלתרמן בשירו "שיר לאשת נעורים" לייצג ישות עיקרית בשמחת עניים, תוך זיקה לפרק נ"ד מישעיהו. וגם כאן אהבת נעורים טעונה וסמלית. בעשותם כך, בהיזכרם ב"פטנט" האלתרמני הזה, יחוו הקוראים חווייה "אלתרמניאקית" אופיינית. מעין מגע אינטימי עם הסטודיו של האמן. הכיצד הוא בונה יצירה אמנותית סביב רעיון הגוּתִי. אך נשוב ליונה שלנו ולשיר היין. הרעיון שבמושג "היין" מדובר אולי במשהו עמוק יותר, נרמז בעדינות רבה, כרגיל. למשל כאן: " ובדבר חכמים בגנותו ושבחיו (מדובר כאן על "היין") ובחתרם אל צפונות עיקרו, רק זכרה ילווני, עקבי ככוכב (וכאן על ה"חמוטל") הנוסע מעל לקרון. " הדובר מדמה עצמו כאן ל"כסיל" היודע משהו שנסתר מעיני ה"חכמים" . זוהי פוזה מכוננת של אלתרמן, המעמיד פני תם, למשל כאן: "אין קץ לחוכמה ואין כסיל לקישוט" (אל הפילים, שירים שמכבר) או כאן: "רק לעילג ורק לעניו נותנת אימנו פרח" (שיר בפונדק היער, שם) שאר חלקיו של שיר היין מסווים את המעמקים של הסוד הזה, ומתרכזים ברובד האירוטי. חמוטל מייצגת כאן את אהבת הנעורים, על פי אלתרמן. אהבה טהורה שאיננה תלויה בדבר, מבחינתו. ("דברים בלא תועלת ומחיר") במובן הזה היא (או היין המסווה אותה, ומזכיר אותה) חלק מסט מושגי היסוד שהם גיבורי "שיר עשרה אחים" היין לפי זה הוא אשר מצפין ומשמר את הערך המקודש (על פי אלתרמן) של אהבת הנעורים, ומזכיר אותה לכל הלוגם מספר מספיק של כוסות. להלן חמש מובאות מדגימות מתוך שיר היין: - " תשוקותינו אשר נתפרטו לאבק/ בו מכות כנצחית ואחת/ הוא נגע ודבק, הוא החריש וחבק/ כחבוק הברזל והקת" (שם, 297) - "מגעו השלישי את החושך יביא/ ובחושך תיאור חמוטל" (שם, ע' 298) - " ואנחנו ידיים גידלנו לתוהו/ ועד לב חמוטל לא נגענו כמוהו" (שם, שם) - "ותהי נא שמחתכם מרהבת/ כחמוטל על סף/ אשר האח שהיא האבן/ אשר לצואריו" (שם, ע' 300) במובאה זאת נחמד יהיה לשים לב לקישור המשולש משמחת עניים: השמחה – אשת הנעורים (החמוטל) – האבן על הצואר (וראו: "שיר לאשת נעורים", שמחת עניים) - "... יין, רע נזיר, אהבה לוחשה ורחוקה הזכירנו מליל. הזכירנו עוד פעם את עוצם חינם של דברים בלא תועלת ומחיר רק אותך וביתך עוד עובד בחינם לבבנו הזה השכיר" אבל אם נדמה לכם שאלתרמן מתכוון למשהו עמוק מזה, משהו כללי מאהבת נעורים כפשוטה, אתם בסדר. אלתרמן איננו הראשון שכתב שיר הלל לאהבה והתכוון למשהו גדול מזה. יותר מזה: שהאמין כי האהבה האירוטית, במיוחד הבלתי ממומשת, מייצגת בעולמנו משהו גדול ועמוק ממנה עצמה. דבר אחר: רד"ק מוצא בשורש המילה יונה גם את היין. בהחלט יתכן כי זהו מקור הביטוי כשאלתרמן משבץ אותו במשוב לשיר היין שלו. "את שירו דיבר אחינו ובלב שירו יונה". וכל מאמצינו לתלות בו גם את המשמעויות של חרב היונה, או שורש ה"אונאה" – יהיו לשווא. חבר מושבעים המפרש כך: יונה = יין, יזכה לדעתי את אלתרמן מאשמת "קוצר הרוח" בתגובתו לשאלת משה להב. הרי הפעם הוא באמת "תמים". ואין כאן כפל משמעות. ואם תאמרו: בכל זאת, יונה ויין, איזה קורא פשוט יכול לעלות על פירוש כזה? אוסיף לכם עוד מֵידָע מִיֶּדַע אישי. משה להב לא היה קורא כל כך פשוט. הידע שלו במקורות, היה רב. קרוב לודאי שידע על האפשרות הזאת ובכל זאת חשד שיש כאן סמל המייצג יותר מזה. נסכם את ממצאי עד כה, בדרך החתחתים לאיתור "סמל יונה " אחיד בשירת אלתרמן. אני מאד שמח שהתרעתי מראש כי השאלה היא קשה ומורכבת בינתיים נוכל לתלות במושג היונה את הרעיון של סוד גדול ומוצפן, איזה תרתי דסתרי, או חידה עמוקה ובלתי פתורה. זה מה שיש בסופו של דבר, בליבו של שיר היין. ומכאן: "את שירו דיבר אחינו/ ובלב שירו יונה…"
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: מה זה יונה אצל אלתרמן
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1