הפורום
הגב לנושא נושא: השיר ליל גליל
:
נוצר ע"י על 24 יונ 2011 13:40
נהניתי מאד. לשאלותיך: 1) אכן צדקת ממני. בפסוק כתוב אשר בא אל אביגיל ולא בא על אביגיל (טעות זיכרון שלי אבל שילוב של שלוש הדתות: הבחורה יהודיה הבחור ישמעאלי והתנוחה מסיונרית...). אכן ההתבטאות המקראית ל"אותו הדבר" היא "בא אל", בעוד שלשון המשנה והמדרש היא "בא על". להלן דוגמאות: ספר דברים פרק כא (יג) וְהֵסִירָה אֶת שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶרַח יָמִים וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ וּבְעַלְתָּהּ וְהָיְתָה לְךָ לְאִשָּׁה. משנה מסכת חגיגה פרק א (ז) רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן מְנַסְיָא אוֹמֵר, אֵיזֶהוּ מְעֻוָּת שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִתְקוֹן, זֶה הַבָּא עַל הָעֶרְוָה וְהוֹלִיד מִמֶּנָּה מַמְזֵר. הנה פירוש הרד"ק : אשר בא אל אביגל בת נחש - הוא ישי אבי דוד. ושני שמות היו לו ישי ונחש וכמוהו רבים. וטעם "אשר בא" ולא אמר "איש אביגל", אפשר שבא אליה קודם שישאנה וילדה לעמשא. לפיכך אמר: "אשר בא". ורז"ל דרשו כי לפיכך נקרא ישי נחש, לפי שמת בלא עוון בעטיו של נחש. ר"ל בעצתו של נחש שיעץ לחווה לאכול מעץ הדעת ואז נקנסה מיתה על אדם וחוה ולא היה לישי עוון אחר שמת בעבורו. גם המלבי"ם: אשר בא אל אביגיל, היינו קודם שנתגייר. והדין הוא דהוולד כשר, ואח"כ נתגייר: 2) נכון שאביגיל שלך מנצחת. אבל הסופרים נוטים לרומם דווקא את האנדרדוגים וממש מחפשים בין השורות של התנ"ך. 3) אכן ישנה מחלוקת המופיעה במדרש רבא (לדעתי זהו הפייבוריט של אלתרמן מכל יתר המדרשים): כתוב אחד אומר יתרא הישמעאלי וכתוב אחד אומר יתרא הישראלי. (מחלוקת בין:) ר' שמואל בר נחמן ורבנן. ר' שמואל אמר: ישמעאלי היה, ואת אמרת ישראלי? אלא ישמעאלי היה ונכנס לבית המדרש, ומצאו לישי יושב ודורש כן: (ישעיה מ"ה) פנו אלי והושעו כל אפסי ארץ וגו.' נתגייר ונתן לו בתו. רבנן אמרין: ישראלי היה ואת אמרת ישמעאלי? אלא ישראלי היה וחגר חרבו כישמעאלי ונעץ החרב באמצע בית המדרש ואמר או אהרוג או אהרג. עד שאני מקיים הלכה לרבים שכל שיבטל הלכה זו - בחרב הזאת אני מתיז את ראשו! עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית: נכון ששיטת הרוב היא כמו שאתה זכרת אבל סופר ומשורר לא מחויבים ללכת לפי הרוב אלא דווקא לפי השיטה שמציתה את דמיונם האמנותי. 4) עוד כמה פרפראות על ליל גליל: רוח קל, שוכן ענן, ערפל בגיא שוכן מלבי"ם על דניאל: "ובן אנוש הלז, הנוחל מלכות שמים - יבא עם העננים. שהעננים הם אדים הדקים מלאי רוח קל העולה מן המים והליחות אל הרום ומשם גשם נדבות על הארץ יריקו. מלכים א פרק ח וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית יְקֹוָק: וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד יְקֹוָק אֶת בֵּית יְקֹוָק: פ אָז אָמַר שְׁלֹמֹה יְקֹוָק אָמַר לִשְׁכֹּן בָּעֲרָפֶל: שביל בהר... (סתירה:) כתיב: "ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן" וכתיב: "ויבוא משה בתוך הענן". דבי רבי ישמעאל תנא: נאמר כאן בתוך הענן ונאמר להלן ויבואו בני ישראל בתוך הים, מה להלן שביל דכתיב: "והמים להם חומה" אף כאן שביל: עם הרוח לי אצאה (כ) וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי יְדֹוָד וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֵלָיו בַּמָּה: (כ) ויצא הרוח – פתרון: ויצא המלאך. שהרי אומר לעיל: וכל צבא השמים וגו'. ועתה יצא אחד מן המלאכים ויאמר אני אפתנו.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: השיר ליל גליל
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1