עוד מאמר שרנות מעניין (שאני מסכים): http://cafe.themarker.com/post/2943435/ ממלית גם שתקראו את התגובות. לפי עניות דעתי הקובעת (צוחק) אין ספק שהשיר נכתב כשיר אהבה לארץ ישראל, לחזרה אליה (ציונות) ולבנייתה. אלתרמן מרבה בחלקי ציטוטים מהתנ״ך ומהמקורות שמדברים על ארץ ישראל כאל יישות שמצריכה הקרבה והשקעה, ובעת חטא הארץ שופטת את חוטאיה (ולכן כמובן הם גולים ממנה). זה גם מאוד מתחבר עם הלהט הציוני והבוז אל אלו הבוחרים במנעמי החיים בארצות ניכר (״אל תתחנני אל הנסוגים מגשת״) על פני אלו שבונים את הארץ תוך עוני גדול. השיר נקרא ״פגישה לאין קץ״ כי סופסוף לאחר אלפי שנות המתנה, עם ישראל דחק את הקץ (כינוי לעונש הגלות מאת האל) ועלה לארץ. המונח דחיקת הקץ הוא מונח חי ומשמעותי ביהדות מהמקור הבא (וכמה מחלוקות דתיות יש על המקור הזה): ״כי לא תעירו ולא תעוררו את האהבה עד שתחפץ״ (פסוק משיר השירים: הרעיה חולת האהבה, עם ישראל, מספרת שהאהבה לדודה, בעל הגן, כעת בהמתנה, והיא ממתינה לעת חפץ שיבוא הרצון מהדוד). (למה צוין פסוק זה 3 פעמים) “ג’ שבועות הללו למה? אחת שלא יעלו ישראל בחומה, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי. ... אינך שלא יגלו את הקץ ושלא ידחקו את הקץ ושלא יגלו הסוד לעובדי כוכבים." ( תלמוד בבלי ,מסכת כתובות, דף קי"א עמוד א. ) אנסה להסביר: כי סערת עלי, לנצח אנגנך חז״ל אמרו שארץ ישראל איננה נקנית בממון אלא ביסורים, והיא סוערת על אלו שאינם ראויים לה (הפסוקים בתורה מתארים שהארץ תתן את יבולהה עבור מעשים טובים ותהפוך לשממה עבור חטאים). המשורר מבשר שעל אף שהיא סוערת עליו (ועל כל המפעל הציוני, ע״י אויבים רבים) - עדיין לנצח הוא ינגן את ניגונה (כמו אלו ששרים את שירי ציון). שוא חומה אצור לך, שוא אציב דלתיים! אני חושב שמכוון לדברי דוד המלך בספר תהילים שבלי רצון מלמעלה אין משמעות לבניית הארץ: ״אם ה׳ לא יבנה בית - שוא עמלו בוניו בו. אם ה׳ לא ישמר עיר - שוא שקד שומר״. פסוקים אלו הסלוגן שהרבו אנטי ציונים לומר - אין לכם מה לבנות לבנות את הארץ, הרי השביעו אותנו שאסור לעלות בחומה. תשוקתי אלייך ואלי גנך מזכיר את פסוקי האהבה בין הדוד לרעיה שמלאים בתשוקה ומתרחשים בגן (״באתי לגני אחותי כלה״) ואלי גופי סחרחר, אובד ידיים! לספרים רק את החטא והשופטת. יש אינספור אזכורים שהארץ מקבלת את החטא ולכן מקיאה את החוטאים, לדוג׳: ״וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ:״ וְלֹא תְטַמֵּא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ
פתאומית לעד, עיני בך הלומות, עת ברחוב לוחם, שותת שקיעות של פטל, תאלמי אותי לאלומות. אל תתחנני אל הנסוגים מגשת. מה היחס לאחינו שבגלות שבחרו להשאר ולהנות מהחיים הטובים ? אלו שמקנאים לארץ לא מוחלים על כבודה ורואים בהם נפולת של נמושות, שלא צריך להתחנן שהם יעלו, על אף שצריך גם אותם. וכו׳.
|